OCTAVO TEMA.
“ LA IMPORTANCIA DEL TEATRO Y LA DRAMATIZACION
EN EL AULA DE CLASES “
El teatro es una manera de
representar situaciones, vivencias y sucesos de la vida cotidiana, es una forma
de dar a conocer ciertos problemas que suceden en la sociedad y en la cual se
busca solución o una reflexión.
En la escuela es muy importante
trabajar con el teatro o dramatización porque permite al niño no sólo el
desenvolvimiento sino que también favorece el lenguaje oral, su
socialización, su inteligencia y su
creatividad.
Durante la representación del
teatro se induce al niño a la reflexión
sobre un determinado tema como puede ser el bullig, la agresión, el maltrato y
el abuso, en este tipo de actividades también
pueden participar padres de familia para su concientización y apoyo.
La obra de teatro se viene
realizando desde la llegada de los españoles a la que se llamó la época prehispánica en donde los primeros frailes enseñaron a los
mayas a dramatizar sobre las situaciones cotidianas, de igual manera los
españoles les pagaba a los mayas para que realizaran obras de teatro aunque en
ocasiones se burlaban de ellos y ni lo sabían, de igual manera hubo una época
llamada de coplama que con el tiempo pasó a ser de CONASUPO, ésta época
consistía en que los dueños de las
empresas ofrecían dinero a los
campesinos para trabajar sus tierras con la condición de que se les venda la
cosecha sólo que a un bajo precio.
También podemos mencionar que el
teatro regional inicia cuando los mayas
empiezan a usar el traje regional y esto va tomando auge dentro de la
sociedad.
WAXAKP’EEL JAATS
XOOK.
“
U K’AABETIL BALTS’AN
TI’ U NAJIL XOOK “
Yéetel le balts’amó
je’el u pajtal u ye’esa’al
bix u kuxtal máako’ob, ba’ax ku
yúuchul , yéetel ba’ax ku beeta’al ti’ jump’éel
k’íin ka’ u k’aato’ob ka oojelta’ak. Bey xan je’el
u paajtal a tukultiké wa máalo’ob
wa k’aas ba’ax ku beetiko’ob le
máako’obo.
Ichil u najil xooké
jach k’aabet u
meyajta’a le balts’amó tumen
ku yaantik mejen paalal ka paajchak
a kaanik u beet ya’abaach ba’a, bey xan ku yaantik a máalojchajak u
t’aan, ka’ u bisubao’ob
máalo’ob yéetel u
yeet páalalilo’ob, bey xan ka t’oop ku na’at
yéetel ka’ u kanu beetik
tumben ba’alo’ob.
Ken beetak le balts’amó k’aabet u ka’ansik mejen páalal ka’
tukulnako’ob yo’olaj jump’éel
jaats meyaj je’el bix le looxó, le jaats’o, le póoch’iló
yéetel le p’aasó, ichil
le balts’amó je’el u paajta u yokskubao’ob le na’o’obo
yéetel le yuumo’obo, yo’olaj
u paajtal u tukultiko’ob
ba’ax yéetel bix je’el u pajtal
u yaantiko’ob u yalo’ob.
Le balts’amó ku táal
u beeta’a ka’ k’úucho’ob
le saak winiko’ob ti’e
leela ts’aabu k’aaba u k’íinilo’ob
prehispánica, tu’ux le yuum k’íino’obo
tu ka’anso’ob balts’an ti’e
uchben máako’obo yo’olaj
ba’ax ku yúuchul ichil u
kuxtal, uché kía’alalé le
saak winiko’obo ku bo’otko’ob le maayao’obo
ka’ u beeto’ob balts’an keex yaan
k’íine ku p’aastalo’ob
tumen le maayao’obo, bey xan
anchaj jump’éel k’íinilo’ob ts’aab u k’aabaé
COPLAMAR, ka’ maané
k’íino’obo ka’ ts’aab
u k’aaba CONASUPO, léela ku
ya’aalé u yumilo’obé u
kuuchil tu’ux ku beeta’al ba’alo’ob
t’aanajo’ob yéetel le koolnalo’obo ka’ tu
ts’íikbato’o wa ka antako’obe ken anchajaké ixi’imó
leti’o’ob ken maanik chen
ba’ale jach jump’íit u toojó.
Bey xan je’el u paajtal
t’aanintik yo’olaj le balts’an
ku beeta’a ti’e
lúumi le kampech, ba’le ku ya’alalé
jach anchaaj max
ilik tumen jo’op
u ts’aayko’ob u no’oko’ob
le xi’ibo’obo saak nok’oko’ob, taabi xaana’ yéetel
u chuuj, le x-ch’uupo’obo
yéetel u huipilo’ob , u lech
kalo’ob, u bocho’ob, u looli u poolo’ob
yéetel u bonkubao’ob.
In k'aaba'e x-sonia.
NUK'TÁAN X-VICTORIA.
In k'aaba'e x-sonia.
NUK'TÁAN X-VICTORIA.
Tulakal le baax ta ts'íita' tia' meyaj ta betaja' ti'olal e balts'a'ama' ku tso'olik bix ka'ajkil taak bix anik tie k'iino'oba.
Ichil u najil xook je'u pajatal metik ti'e meyaj k'metiko' yéetel le mejen paalalo'obo ku sáaspesik' bix u tso'lik u k'uuxtalo'o tiu' najo'o.
Jach' máalo' u betko' baax ku sijitio' ma' wa káa u k'aano' baay keen u beeto'o, ku máalota' u táano'.
Todo lo que escribiste en este trabajo relacionada al teatro desde como fue su surgimiento hasta como se realiza en nuestros tiempos.
En la escuela lo podemos emplear en nuestra labor educativa con los niños y nos damos cuenta que cuando improvisan algun acontecimiento que observan en casa nos damos cuenta a veces del trato que recibe.
Lo realizan mejor sin aprenderse un diálogo y de esta manera logramos favorecer en ellos su autonomía y su lenguaje.
CONCLUSION.
El teatro es un medio en el que puede tocar distintos temas en los cuales los niños no necesariamente deben tener un dialogo aprendido sino que pueden improvisar si es necesario, les permite prácticar su lenguaje,crear su confianza así como relacionarse con sus compañeros. No se debe descartar la participación de los padres de familia como apoyo y parte de su concientización.
U TS'OOK T'AAN:
Le balts'amó u nu'kulil je'el tu'ux je'el u páajtal a meyajtik ya'abach ba'alo'ob, ma' jach k'aabet u kaniko'ob jump'éel tsíikbal le mejen páalo'obo, je'el u páajtal u ya'ako'ob ba'ax ku tukultiko'ob, le balts'aamó ke k'aansikti'e mejen páalalo'obo ka' t'aanako'ob máalo'ob, beyxan ka' u ya'lo'ob ba'ax ku tukultiko'ob, yéetel ka' u bisuba'o'ob máalo'ob yéetel u yeet páalalilo'ob, beyxan la na' tsíilo'ob k'aabet u meyajo'ob yéetel u yaalo'ob beyó je'el u páajtal u yaantik wa yaan ba'ax ku yuchuti'.
CONCLUSION.
El teatro es un medio en el que puede tocar distintos temas en los cuales los niños no necesariamente deben tener un dialogo aprendido sino que pueden improvisar si es necesario, les permite prácticar su lenguaje,crear su confianza así como relacionarse con sus compañeros. No se debe descartar la participación de los padres de familia como apoyo y parte de su concientización.
U TS'OOK T'AAN:
Le balts'amó u nu'kulil je'el tu'ux je'el u páajtal a meyajtik ya'abach ba'alo'ob, ma' jach k'aabet u kaniko'ob jump'éel tsíikbal le mejen páalo'obo, je'el u páajtal u ya'ako'ob ba'ax ku tukultiko'ob, le balts'aamó ke k'aansikti'e mejen páalalo'obo ka' t'aanako'ob máalo'ob, beyxan ka' u ya'lo'ob ba'ax ku tukultiko'ob, yéetel ka' u bisuba'o'ob máalo'ob yéetel u yeet páalalilo'ob, beyxan la na' tsíilo'ob k'aabet u meyajo'ob yéetel u yaalo'ob beyó je'el u páajtal u yaantik wa yaan ba'ax ku yuchuti'.
0 comentarios:
Publicar un comentario