waxakp'éel jaats xook. balts'am tu najil xook. sonia.

miércoles, 17 de junio de 2015

                                                                 OCTAVO TEMA.
 “ LA IMPORTANCIA DEL TEATRO Y LA DRAMATIZACION EN EL AULA DE CLASES “
El teatro es una manera de representar situaciones, vivencias y sucesos de la vida cotidiana, es una forma de dar a conocer ciertos problemas que suceden en la sociedad y en la cual se busca solución  o  una reflexión.
En la escuela es muy importante trabajar con el teatro o dramatización porque permite al niño no sólo el desenvolvimiento sino que también favorece el lenguaje oral, su socialización,  su inteligencia y su creatividad.
Durante la representación del teatro  se induce al niño a la reflexión sobre un determinado tema como puede ser el bullig, la agresión, el maltrato y el abuso, en este tipo de actividades también  pueden participar padres de familia para su concientización y apoyo.
La obra de teatro se viene realizando desde la llegada de los españoles a la que se llamó la época prehispánica  en donde los primeros frailes enseñaron a los mayas a dramatizar sobre las situaciones cotidianas, de igual manera los españoles les pagaba a los mayas para que realizaran obras de teatro aunque en ocasiones se burlaban de ellos y ni lo sabían, de igual manera hubo una época llamada de coplama que con el tiempo pasó a ser de CONASUPO, ésta época consistía en que los dueños de las  empresas  ofrecían dinero a los campesinos para trabajar sus tierras con la condición de que se les venda la cosecha sólo que a un bajo precio.
También podemos mencionar que el teatro regional inicia cuando los mayas  empiezan a usar el traje regional y esto va tomando auge dentro de la sociedad.

                                                  WAXAKP’EEL  JAATS  XOOK.
                                     “  U  K’AABETIL  BALTS’AN  TI’ U  NAJIL  XOOK “
Yéetel  le balts’amó  je’el  u pajtal  u ye’esa’al  bix u kuxtal  máako’ob, ba’ax  ku  yúuchul , yéetel  ba’ax ku beeta’al  ti’ jump’éel  k’íin  ka’ u k’aato’ob ka  oojelta’ak. Bey xan  je’el  u paajtal  a tukultiké  wa máalo’ob  wa k’aas ba’ax  ku beetiko’ob le máako’obo.
Ichil u najil  xooké  jach  k’aabet  u  meyajta’a  le balts’amó  tumen  ku yaantik  mejen paalal  ka paajchak  a kaanik  u beet  ya’abaach ba’a, bey xan ku yaantik  a máalojchajak  u  t’aan, ka’  u  bisubao’ob  máalo’ob  yéetel  u  yeet  páalalilo’ob,  bey xan ka t’oop  ku na’at  yéetel  ka’ u kanu  beetik  tumben  ba’alo’ob.
Ken beetak  le balts’amó k’aabet  u ka’ansik mejen páalal  ka’  tukulnako’ob  yo’olaj  jump’éel  jaats meyaj je’el  bix  le looxó, le jaats’o, le póoch’iló yéetel  le p’aasó,  ichil  le balts’amó  je’el  u paajta u yokskubao’ob  le na’o’obo  yéetel  le yuumo’obo,  yo’olaj  u paajtal u tukultiko’ob  ba’ax   yéetel bix je’el  u pajtal  u yaantiko’ob u  yalo’ob.
Le balts’amó  ku táal  u beeta’a  ka’  k’úucho’ob  le saak  winiko’ob  ti’e  leela ts’aabu  k’aaba  u k’íinilo’ob  prehispánica,  tu’ux le yuum  k’íino’obo  tu ka’anso’ob balts’an  ti’e uchben  máako’obo  yo’olaj  ba’ax ku yúuchul  ichil  u  kuxtal, uché  kía’alalé le saak  winiko’obo ku bo’otko’ob  le maayao’obo  ka’ u beeto’ob  balts’an  keex yaan  k’íine  ku  p’aastalo’ob  tumen le maayao’obo,  bey xan anchaj  jump’éel  k’íinilo’ob ts’aab  u k’aabaé   COPLAMAR, ka’  maané k’íino’obo  ka’  ts’aab  u k’aaba  CONASUPO, léela  ku  ya’aalé u  yumilo’obé  u  kuuchil tu’ux  ku beeta’al  ba’alo’ob  t’aanajo’ob  yéetel  le koolnalo’obo  ka’  tu ts’íikbato’o  wa ka antako’obe  ken anchajaké   ixi’imó  leti’o’ob  ken maanik  chen  ba’ale jach  jump’íit  u toojó.
Bey xan je’el  u paajtal  t’aanintik  yo’olaj  le balts’an  ku  beeta’a  ti’e  lúumi  le kampech, ba’le ku  ya’alalé  jach  anchaaj  max  ilik  tumen  jo’op  u ts’aayko’ob   u  no’oko’ob  le  xi’ibo’obo saak  nok’oko’ob, taabi  xaana’ yéetel  u chuuj, le x-ch’uupo’obo  yéetel  u huipilo’ob , u lech kalo’ob, u  bocho’ob, u looli u poolo’ob yéetel  u bonkubao’ob.

In k'aaba'e x-sonia.

NUK'TÁAN  X-VICTORIA.

   Tulakal  le baax  ta ts'íita' tia'  meyaj  ta  betaja' ti'olal e  balts'a'ama' ku tso'olik  bix ka'ajkil  taak  bix  anik tie  k'iino'oba.
    Ichil  u  najil  xook je'u  pajatal  metik ti'e  meyaj  k'metiko' yéetel  le mejen paalalo'obo ku  sáaspesik'  bix  u tso'lik  u  k'uuxtalo'o tiu'  najo'o.
     Jach' máalo' u  betko' baax  ku  sijitio' ma'  wa  káa u  k'aano'  baay  keen  u  beeto'o, ku  máalota'  u  táano'.

    Todo lo que escribiste en este trabajo relacionada al teatro desde como fue su surgimiento hasta como se realiza en nuestros tiempos.
    En la escuela lo podemos emplear en nuestra labor educativa con los niños y nos damos cuenta que cuando improvisan algun acontecimiento que observan en casa nos damos cuenta a veces del trato que recibe.
  Lo realizan mejor sin aprenderse un diálogo y de esta manera logramos favorecer en ellos su autonomía y su lenguaje.

CONCLUSION.

El teatro es un medio en el que puede tocar distintos temas en los cuales los niños no necesariamente deben tener un dialogo aprendido sino que pueden improvisar si es necesario, les permite prácticar su lenguaje,crear su confianza así como relacionarse con sus compañeros. No se debe descartar la participación de los padres de familia como apoyo y parte de su concientización.

U TS'OOK  T'AAN:

Le balts'amó u nu'kulil je'el  tu'ux je'el u páajtal a meyajtik ya'abach ba'alo'ob, ma'  jach k'aabet  u kaniko'ob jump'éel  tsíikbal  le mejen páalo'obo, je'el  u páajtal u ya'ako'ob ba'ax ku tukultiko'ob, le balts'aamó ke k'aansikti'e  mejen páalalo'obo ka' t'aanako'ob máalo'ob, beyxan ka'  u ya'lo'ob  ba'ax ku tukultiko'ob, yéetel ka' u bisuba'o'ob máalo'ob yéetel u yeet páalalilo'ob, beyxan la na' tsíilo'ob k'aabet u meyajo'ob yéetel u yaalo'ob beyó je'el u páajtal u yaantik wa yaan ba'ax ku yuchuti'.






0 comentarios:

Publicar un comentario