U
TSIKBENSIL LE BALTS’AMO TI’ TU NAJIL XOOK
In k’aaba’e x-Elia
Le tsikbal beetaj sábado maniko yoola le b alts’amo
jach k’ana’an, tumen ti ku pajtal u ye’esa’al bix u
kuxtal máako’ob, ba’ax ku yúuchul yok’ol kab, yéetel
bix u miatsil le ch’iibalo’obo. Bey xan je’el u paajtal a
tukultiké wa máalo’ob wa k’aas ba’ax ku beetiko’ob le
máako’obo.
Le maayao’obo kach úucho ku beetko’ob le balts’amo, chen ba’ale
ma’ u ts’ama’ob u k’aaba beyo, ka’ k’úucho’ob le sak winiko’obo
ka tu ts’ajo’ob u k’aaba. Ti’ u k’íinilo’ob
le maaya’obo, le balts’amo’ob ku beetko’ob je’ex bix le óok’ot
ku beetk’ob kach ti’al u ki’makkuntko’ob
yuum k’ujo’ob, k’aayo’ob yéetel popost’aano’ob.
Tiu'
najil xooke' k’aabet beetik balts’amo yéetel le mejen paalalo’obo, ti’al u má’alobtaj u t'aano', ti’al
u biskuba’ob ma’alob, ti’al u luk’lu suutalo’ob, bey xan ti’al u ma’alobtaj u
tuukulo’ob. Le balts’amo bey xan je’el u paajtal
meyajtik yéetel le na’o’obo much’ yéetel le mejen paalalo’obo
yo’olaj u paajtal u múuch’ kuxtalo’ob, u much’ kaanbalo’ob.
LA
IMPORTANCIA DEL TEATRO EN LA ESCUELA
La plática del sábado pasado sobre el teatro fue
importante, porque en el tratro se puede enseñar como vive la gente, que pasa
en el mundo, como era la cultura de los antepasados. Tambien para reflexionar
si es bueno o malo lo que hace la gente.
Los mayas hace tiempo hacían teatro, nadamas que no
le tenían puesto nombre, cuando llegaron los blancos (españoles) le pusieron
nombre. En la época de los mayas hacían teatro como: las danzas queofrendaban a
sus dioses para tenerlos contentos, cantos y poesías.
En la escuela es importante hacer teatro con los
niños para que se expresen cada día mejor, para que convivan y se lleven bien
entre niños, para que se les quite la pena, para mejorar su forma de pensar. El
teatro también se puede trabajar con la
mamá y los niños, para que convivan y aprendan juntos.
U nuuk meyaj xcarlota
El relato que hizo sobre la importancia de realizar un teatro en la escuela, se logra un aprendizaje significativo ya que los niños desarrollan, su creatividad, su imaginación, y desarrallan su lenguaje oral, y eso hace que desde pequeños tenga nociones de que al dramatizar, dialogar, jugar, narrar estamos haciendo teatro, es myu cierto a veces trabajamos una escenificación en la escuela y no pensamos que estamos haciendo teatro, pero ahora con la conversación que hizo el maestro feliciano nos dimos cuenta que al escenificar estamos desarrollando su conocimiento, destrezas de los niños.
le tsiikbal ta' beetal ti'olal u k'ana'anil u beetal báalts'am tu najil xóok, jach máalo'ob, tumen ka wiilik bix u yaanta ti'ob jump'éel maalo'ob kaambal, ka wiilik xaan bix u choolpaj u tuukulo'ob, bey xaan u cho'olpaj u t'aano'ob, beetike mejentako'obe ku yaantal u kaanko'ob le ken éesnako'obe, tsiikbanako'ob, ku baaxalo'ob bey xaan ken tsóolnako'obe táan u beetko'ob báalts'amo'o, jach jáa' le ken ées juump'éel meyaj tu'ux ku baaxalo'ob le mejen paalalo'obo táan baakan k-beetke'ex báalts'am, baale yéetel tsiikbal tu beetaj aj-ka'ansaj felicianoe ti iilaj je' baalak meyjil eeske táan kmeetik báalts'an beeyo táan cho'olku túukul le mejen paalal.
U nuuk meyaj xcarlota
El relato que hizo sobre la importancia de realizar un teatro en la escuela, se logra un aprendizaje significativo ya que los niños desarrollan, su creatividad, su imaginación, y desarrallan su lenguaje oral, y eso hace que desde pequeños tenga nociones de que al dramatizar, dialogar, jugar, narrar estamos haciendo teatro, es myu cierto a veces trabajamos una escenificación en la escuela y no pensamos que estamos haciendo teatro, pero ahora con la conversación que hizo el maestro feliciano nos dimos cuenta que al escenificar estamos desarrollando su conocimiento, destrezas de los niños.
le tsiikbal ta' beetal ti'olal u k'ana'anil u beetal báalts'am tu najil xóok, jach máalo'ob, tumen ka wiilik bix u yaanta ti'ob jump'éel maalo'ob kaambal, ka wiilik xaan bix u choolpaj u tuukulo'ob, bey xaan u cho'olpaj u t'aano'ob, beetike mejentako'obe ku yaantal u kaanko'ob le ken éesnako'obe, tsiikbanako'ob, ku baaxalo'ob bey xaan ken tsóolnako'obe táan u beetko'ob báalts'amo'o, jach jáa' le ken ées juump'éel meyaj tu'ux ku baaxalo'ob le mejen paalalo'obo táan baakan k-beetke'ex báalts'am, baale yéetel tsiikbal tu beetaj aj-ka'ansaj felicianoe ti iilaj je' baalak meyjil eeske táan kmeetik báalts'an beeyo táan cho'olku túukul le mejen paalal.
TSIKBAL YÓOLAL U MEYAJ X- KA’ANSAJ
X- ELIA.
Beyo’ x-ka’ansaj le balts’a’amo
ku yáantik mejen paala tumen ti’e’ báaxal ku beetko ku kaanko u la’ ba’axo
yéetel ku beetik xaan ka u múuch’uba’ob tsikbal; beyxan beyo’ k’aj óoltik ba’ax
suuk u beetko tu kuxtalilo’ob yéetel u
bak’aan paachil tu’ux meyaj.
Wa ilike tu najil xook
preescolare u analte’i’ ku ya’alik yaan meyajtik ti’al u séeb kaanbalo le mejen
paalalo ku ts’o’ole bey keen k’uchko’on tu toojil le kaansajo’.
CONVERSACION SOBRE EL TRABAJO DE
LA MAESTRA ELIA.
Así es maestra el teatro ayuda a
los niños, porque al jugar van aprendiendo otras cosas y también se reúnen a
relatar historias; además así conocemos lo que acostumbran hacer en su
vivienda y el entorno
social donde trabajamos
Si vemos en educación
preescolar el programa dice lo que
debemos trabajar para que aprendan rápido los niños; además así llegamos a
lograr los propósitos de la educación.
IN K’AABAE X-FELIPA
T’ook t’aan
x-Elia
U tsikbalil balts’an tu beeta
yuum Feliciano Sanchez, jach jats’uts tumen ya’alik je’el u beytal a meyajtik le ba’alts’a’ano’ je’ tu’ubake,
ich u najil xook, tu táan kaajil, ma’
k’aabet wa p’iis ti’ junp’éel kúuchil. Jach k’ana’an le ba’ax ku ya’alik le yuuma’ tumen
tu sáasikuntaj in tuukul, yo’olal
bix je’el u meyajta’al le balts’a’ano
tumen ku ya’alike je’el u síijil
le meyaja’ jach je’ ti ba’axake.
Ti’al u meyajil ich u najil
xooke’ yéetel mejen paalale’ ka’ansaje’
yaan u kaxantik u jejeláasil bix ken u beetil, ichil lela’ ku takpajal
tsikbalo’ob, jats’uts t’aano’ob,
k’aayo’ob, k’alk’alak t’aano’ob, bey xan le balts’a’ano.
Le balts’a’ano junp’éel meyaj
jach k’ana’an, ku pajtal
u meyajta’ yéetel mejen paalal
tu najil xook, bey xan ku yaantal u che’ejil yéetel u múuch’ meyajil, ku má’alobtaj u t'aano',
ti’al u biskuba’ob ma’alob, ti’al u luk’lu suutalo’ob, bey xan ti’al u
ma’alobtaj u tuukulo’ob bex yan kin wilike’ le ken
úuchuk le meyaj yéetel le balts’a’ano ya’abil
le mejen paalalo’obo ku táakpajalo’obi.
Conclusión
La platica sobre el teatro que hizo
don Feliciano Sanchez, porque dice que se puede hacer teatro en donde sea, en
la escuela, en los pueblos, no es necesario un lugar especifico. Es importante
lo que dice este señor, porque me aclaro mis ideas sobre como puedo trabajar el
teatro porque dice que puede surgir de cualquier cosa.
Para trabajar con los niños en la
escuela, el maestro, debe buscar diferentes estrategias, entre estos esta:
literatura, poemas, cantos, poesía, así como el teatro.
El teatro es un trabajo muy
importante, que se puede trabajar con los niños en la escuela, también es para
divertirse, para trabajar en grupo, mejoran su lenguaje, para mejorar la
convivencia, para que dejen de tener pena, para mejorar sus ideas, también veo
que cuando se trabaja el teatro la mayoría de los niños participan.
0 comentarios:
Publicar un comentario