WAK P’ÉEL MEYAJ TI’E
ÚUCHBEN TSIKBALIL TU KAJLI NUNK’INI (CARLOTA)
U
KAAJLI NUNK’INIE, K’AJ ÓOTAN YÉETEL YAAKACH’ U
MIATSILI, YAACACH’ ÚUCHBEN
TSIKBALIL XAAN, LE TEENE NIKAJEN
IN TSIKBAT TE’EX JUMP’ÉEL ÚUCHBEN TSIKBALI TI’OLAL LE CH’EENO’OB
BEETANO’OB TI’U XEET´’ MEK’TAANILO’OB U
LÚUMILI NUNK’INI YÉETEL TI’E BEJO’OBO, TI’E KAAJA’.
NIKAJEN IN WÁATE’EX BIX U
K’AABA’OB LE U XEET’ MEK’TA’AN U LÚUMIL
NUNK’INI TU’UX BEETA’AN LE
ÚUCHBEN CH’EENO’OB: YAAX TÁANILE U MEK’ TÁANIL U LUUMIL X-KRUS
CH’E’EN, BEJLAE K’ÁAJ ÓOLTA’ANI SAN FRANCISCO,
CHAALTUN CH’E’EN K’AAJ ÓOTANI
SAN JOSÉ, BEY XAAN
CHEEN TI BEJO’OB KU K’AABAT K’O’OB, CH’O’OCH’
JA’, CHUUN K’AANCHE’, YÉETEL TI’E BEEJO’OBO LE’ J-
EK’O’OBO YÉETEL TI MEJEN TS’ÚUT BEJO’OB XAAN.
BAALE TEENE NIKAJEN T’ÁAN TI’OLAL U XEET MEK’TÁAN LUUMIL X-CHAALTUN CH’E’EN ÚUCH
BINE’ KU TSIIKBATALE LE CHAN
XEET’ LÚUMO’ BAAK’AMPACHPAJ’AN YÉETEL TSE’K’EEL TUUNICH’, LE
BEETIKE TU LÁAKAL LE
MAAKO’OB KAJAKBALO’OB TÉELO MA TU
PAJTAL U
BETKO’OB MIX JUNP’ÉEL CH’E’EN, BAALE NA’AM
U TÓOJO TI’OOB,
JÉELO LE U
JALACHI LE KAJO’ YÉETEL LE MAAKO’OBO TU CH’A T’AANTUBA’OB YÓOLU PÁAJTAL U BEETKO’OB JUNP’ÉELI BAALE K’AABET TI’O’OB TI’AL
U CH’AAKO’OB JA’ TI’AL U
PÁAJTAL U KUXTALO’OB,
BEY TUUNU’ TSIIKBATÁALO
KA’ JÓOP’U MEYJI,
BAALE XAANCHAJIN TUMEN LAJ’
TSE’K’EEL, LE BEET’ KE
P’AATUJ K’AABAE CHALTUN
CH’E’EN, LE BA’AX KU
TSIIKBATALA YAAN BIN
300 JÁABIL.
JE’EL BIX
TU’ LÁAKAL LE
ÚUCHBEN TSIIKBALIL TU’
LÚUMIL MEXIKOE’ LE KAA’
K’UUCH BINE NUUKUCH
SAK MA’AKO’OBO, U TAASO’OB LE’ JUN
OKOL K’UJ WAY
TU KÁAJLI NUNK’INI’O BÁALE TI’U
JÁABILO’OB KA’ JÓOP’U
K’EEXEL U K’A’ABAO’OB LE MEJEN IGLESIA’OB BEY TÚUNO KA’ TS’AAB U
K’AABAE SAN JOSE.,
KU TSIIKBATA’AL
XAANE LE YUN K’UJO SAN JOSE
TI’ U TÁASAL TI
JUN P’ÉEL CHAN KAAJ,
JE’ BIX U K’AABA
LE SANTO’O BÁALE
MA’ SEN NÁACH’
TE’ TU’ KÁAJLI
NUNK’INI’O.
BEY TUUNO,
LE U CH’IIBALIL LE
ARGAESO’OBO KA TU
SIIJO’OB JUN XEET’
LÚUM TI’AL Y
BEETAL JUN P’ÉEL CHAN
IGLESIA’O TI’AL U
K’A’ASAJ LE JUN
K’UJ SAN JOSE,
BAALE BEY XAAN
U K’AABA LE JUN MEK’ TAAN
LÚUMIL SAN JOSE.
BAALE LE CH’E’ENO’ JACH’
NOJ BAAL KAACHIL TUMEN
TU YÓOLALE BEY
K’AAJ ÓOTANIL LE XEET
MEEK’ TÁAN LÚUMO’ TE’
TU KAAJLI LE
NUNK’INI’O, BEEYO K’AABET
U KAALANTAL TI’AL
KA’ PÁAJCHAK U
K’AAJ ÓOLTAL LE ÚUCHBEN
U TSIIKBALIL NUNK’INI.
CARLOTA AC HAAS
SEXTA SESIÓN DE
TRABAJO SOBRE LAS DIFERENTES HISTORIAS DEL
PUEBLO DE NUNKINI
NUNKINI ES UN PUEBLO LLENO
DE TRADICIONES Y COSTUMBRES.
ADEMÁS ES UN PUEBLO QUE ESTA
RODEADA DE HISTORIAS QUE LO CARACTERIZAN,
UNO DE ELLOS SON LOS POZOS QUE HASTA EN LA ACTUALIDAD EXISTEN
EN ALGUNOS BAARRIOS Y EN LAS CALLES DEL PUEBLO.
LES MENCIONARE LOS NOMBRES QUE
TENIAN LOS BARRIOS DONDE CUENTAN CON POZOS COMO SON: EL BARRIO DE CRUZ CH’E’EN, ACTUALMENTE SAN FRANCISCO, CHALTUN
CH’E’EN CONOCIDO TAMBIEN COMO SAN
JOSE Y OTRAS CALLES COMO SON: EL DE LOS EK’ES, CH’O’OCH’ JA’,
CHU’UN K’AANCHE’ Y OTROS.
AHORA LES HABLARE DEL BARRIO DE
CHALTUN CH’E’EN MEJOR CONOCIDO COMO
EL BARRIO DE SAN JOSE,
COMENTA QUE ESE BARRIO ESTA RODEADO DE LAJA Y TODOS LOS QUE VIVIAN A SU
ALREDEDOR NO PODÍAN HACER POZOS YA QUE
NO CONTABAN CON LOS RECURSOS; PERO LAS AUTORIDADES Y LAS PERSONAS QUE HABITABAN
EN EL BARRIO TOMARON EL ACUERDO PARA QUE SE HICIERA UN POZO EN LA QUE TODOS
PUEDAN ABASTECERSE DE ESTE VITAL
LÍQUIDO. ASI SE CUENTAN
QUE SE EMPEZÓ A PERFORAR EL POZO
TUVIERON QUE TRABAJAR MÁS TIEMPO DE LO
NORMAL, YA QUE LA PLAZUELA ESTA RODEADA DE PURA LAJA, ES POR ESO
LO NOMBRARON CHALTUN CH’E’EN HACE
MAS DE 300 AÑOS APROXIMADAMENTE.
CÓMO EN TODA NUESTRA HISTORIA NACIONAL, CON LA LLEGADA DE LOS ESPAÑOLES POR
SITUACIONES RELIGIOSOS, AÑOS DESPUES EL
NOMBRE FUE MODIFICADO COMO EL BARRIO DE SAN JOSE, EL CUAL SE LO PUSIERON POR LA
CAPILLA DE ESE MISMO NOMBRE. CUENTAN QUE
LA IMAGEN DE SAN JOSE FUE TRAIDA DE LA HACIENDA CON ESE MISMO NOMBRE A UNOS
KILOMETROS DE LA POBLACIÓN. POR LO QUE
LA FAMILIA ARGAEZ DONARON UN TERRENO CERCA DEL POZO PARA LA CONSTRUCCIÓN DE LA
CAPILLA PARA EL QUE AHORA ES EL PATRONO DE ESE BARRIO.
REALMENTE EL POZO ERA UN PATRIMONIO
CULTURAL QUE CARACTERIZABA EL BARRIO Y
AL PUEBLO DE NUNKINI. POR ESO SE
DEBIÓ DE CONSERVAR COMO EVIDENCIA DE LA HISTORIA DE NUNKINI.
CONTESTA CANDELARIA UICAB.
REALMENTE LOS POZOS EN TODOS LOS PUEBLOS INDIGENAS LLEVAN UNA HISTORIA Y MUESTRAN COMO SE ORGANIZABAN LA GENTE EN AQUELLOS TIEMPOS PARA SU SOBREVIVENCIA AL IGUAL QUE EN SANTA CRUZ EX-HACIENDA EXISTIÓ UN POZO GRANDE EN UN CRUCE DE 2 CALLES, SEGUN ME CONTO MIS ABUELOS LO MANDO CONSTRUIR EL CACIQUE DE LA HACIENDA SIXTO GARCIA PORQUE COMO TODO EL TERRENO ES PURA LAJA, LA GENTE NO TENIA RECURSOS ECONÓMICOS PARA LA PERFORACIÓN DE POZOS.
ESTE POZO SE CONSTRUYO PARA TODA LA GENTE QUE VIVIA EN EL NORTE .
ESTE POZO YA NO EXISTE, PORQUE CUANDO EMPEZARON LA CONSTRUCCION DE LAS SANJAS PARA EL AGUA POTABLE SE TUBO QUE EMBUTIR YA QUE EL DUEÑO DEL TERRENO QUIEN SE APROPIO DE ELLO LO PERMITIÓ.
LE MAX NUKKE T'AANA X- CANDELARIA UICAB
TU LAKLE CHENOOB YAN TI TU LAKLE MEJEN KAJOOB U CHIBALILOOB MAYA LAJ YAN U T'SIIKBALI KU YESIKOOB BIX U KUXTALOOB UUCH BEN MAKOOB.
TE TIN KAJAL SANTA CRUZ EX- HACIENDAO YANCHAJ JUNP'EEL CHEN TU TUXTA MENBIL U YUMILE HACIENDAO SIXTO GARCIA BEY E LU'UM CHEN LAJAOBO JACH KO'Ó U MENTAA' U CHENI JÁ TI E UUCH BEN MACOOBO MA TU YANTA U TOJO TIOOB.
LE CHEEN MENTABA TIA U CH'A' JÁO'OB LE TULAKLE MACOOB KUXUKBALOOB XAMAN.
LE CH'EEN KIN T'SIIKBATIKA OKU BUT'U BAXTEN BUT'É YOLA YOKSAA' U NUKUL JÁ' YEETEL NUKUCH MAQUINAOOB. TUMEN LE MAX TIATKE CHENÓ TU CHA'A'.
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