WAXAK JATS MEYAJ BIX IN TUUKLIK U BEETAL
BALTS’A’AN.
Le balts’a’amo taak úuchil ku beetal tumen le
maaya’ob leuti’ob ku boonko u yich, wa u wíinkilil, ku ts’aayko u nook’ je’el
bix juntúul ba’alche’ob ti’al beyo’ u k’iinbesko je báaxake; ku ts’o’ole leken
u beeto; ku k’aayo, ku óok’oto, wa ku paaxal junp’éel
nu’ukul, bey ku k’uubko ti’u yuum ku’jo yéetel ki’ki’ óol; chen ba’ale le ka k’ucho
le sak wíinko lu’ubsati’ob , ba’ale ma’
páajchajo’, beyo’ leuti’ob xaane kaajo u beetko ti’al ka cha’óoltak u tuukulo yéetel
ka u yaakunto le yuum ku’ yaanti’ob.
Ichil le balts’a’amo le maaya’ob kaaj u
p’a’asko le sak wíiniko beyxan ku ya’aliko jats’uts’ t’aano,ku beetik a che’ej; leten yuum Feliciano ku ya’alik mina’an
junp’éel ju’un tu’ux keen a xook bix je’el u páajtal a beetik balts’a’an, tumen yéetel báaxak yaan tu najil xook , wa ta
wotoche ka beetik. Kex ka maanak k’iine ma’ tu tu’ubsal ku ts’o’ole yaan máako ku múuch’ukuba’ob
ti’al u ya’alo jats’uts t’aano, wa u p’a’asto jejeláas ch’i’ibal.
Tu kuuchil xook ma’alo’ob ka’ansik u balts’a’antik
xaan jejeláas tsikbalo ti’al u kanbalo seeb le mejen paalalo’ob tumen beyo’ ku
cha’óoltiko, yéetel beyo’ ku k’aj óoltiko u ch’i’ibalo yóolal le
báaxo’ob beetan kach úuchil ku ts’o’ole yaan u ki’maaktal u yóolo yóolal le tsikbalo.
Como pienso que era el teatro.
Desde hace años los mayas hacían
teatro, ellos se pintaban sus ojos o el cuerpo, ponían ropas de animales para
celebrar alguna cosa; por lo que al hacerlo cantan, bailan o tocan algún
instrumento musical, así se lo ofrendan a su dios con alegría; pero cuando
llegaron los españoles se los prohibieron; sin embargo no lo evitaron, por eso
también ellos empezaron a hacerlo para que aceptaran los pensamientos que
traían y quisieran al dios que tenían.
Dentro de la escenificación los
mayas se burlaban de los españoles, también se incluyeron poesías o palabras
que te hacían reír; por eso don FELICIANO dice que no hay un papel donde leamos como
podemos hacer teatro, porque con
cualquier cosa que hay en tu escuela o casa lo haces. Aunque pase el tiempo no
se olvida y hay personas que se reúnen para decir palabras bonitas a nuestros
antepasados.
En la escuela es bueno enseñar
teatro con diferentes conversaciones para que los niños aprendan rápido, porque
asi se interesaran y conocerán a sus
antepasados por las cosas que sucedieron, pues se divertirán con las historias.
IN K’AABAE X-FELIPA
Nuk' t'aan x-victoria.
Úuch' jóop'ok' u metaj le balts'a'amo, chéen ku metaj ma´ óojetani yéetel le k'aaba' bix anti' belae', le máako' ku metku cha'áan u laa' máako'obo ti'al u náaisik yóolo' yáan k'iine yáan u kanko' baax keen u yaalo'o, yaan k'iine chéen sijnali' ti'o.
Tiu' najil xooke' ku ts'iiktóon ti'al k'áantik le mejen paalal kau bisuubao' yéetel u laa' mejen paalal beey xáan ku máalotaj u t'aano'.
Desde hace mucho tiempo que se realiza el teatro pero quizas no se conocía con ese nombre, se dramatizaba del cual las personas se entretenían al admirar el espectáculo que en este se hacía, en ocasiones para representar una obra se necesita aprenderse los diálogos y en otras ocasiones se da de manera espontanéa.
En preescolar nos permite ayudar a los niños a relacionarse con otros pequeños y favorecer en ellos el lenguaje.
Nuk' t'aan x-victoria.
Úuch' jóop'ok' u metaj le balts'a'amo, chéen ku metaj ma´ óojetani yéetel le k'aaba' bix anti' belae', le máako' ku metku cha'áan u laa' máako'obo ti'al u náaisik yóolo' yáan k'iine yáan u kanko' baax keen u yaalo'o, yaan k'iine chéen sijnali' ti'o.
Tiu' najil xooke' ku ts'iiktóon ti'al k'áantik le mejen paalal kau bisuubao' yéetel u laa' mejen paalal beey xáan ku máalotaj u t'aano'.
Desde hace mucho tiempo que se realiza el teatro pero quizas no se conocía con ese nombre, se dramatizaba del cual las personas se entretenían al admirar el espectáculo que en este se hacía, en ocasiones para representar una obra se necesita aprenderse los diálogos y en otras ocasiones se da de manera espontanéa.
En preescolar nos permite ayudar a los niños a relacionarse con otros pequeños y favorecer en ellos el lenguaje.
TS’O’OK TSOOL T’AAN YÓOLAL LE
BALTS’A’AMO
Le balts’a’amo ma’alo’ob meyajtik
tu kuuchil xook ti’al u kaanbalo séeb yéetel ki’imak óolil tumen beyo’ saansamal
keen k’uchko’ob tu najil xook; ku ts’o’ole ku k’aj óoltik jejeláas tsikbalo
leken u múuch’uba’ob; beyxan beyo’ u t’aane je’el u ma’alo’obkintik tumen yaan
k’iine ma’ u yóojel t’aan tu beeli leten k’a’abet ka’ansiko.
Leken u beet balts’a’an le mejen
paalalo’ob ku yéesik bix u bak’a’an paachil u kuxtal leten yaan meyajtik; ku ts’o’ole
u noj analte’i’ preescolare ku ya’alik
yaan ka’ansik xaan beyo’ tumen junp’éel u nu’ukul meyaj k’ajbeejto’on ti’al k’uchul ti’ u toojil le kaanbalo.
CONCLUSION SOBRE EL TEATRO.
El teatro en la escuela es bueno
trabajarlo para que aprendan rápido y con interés, porque así diario llegaran
al centro de trabajo; además así conocen diversos relatos cuando se organizan
en equipos; de igual forma su lenguaje va mejorando, porque en ocasiones no hablan correctamente, por eso
es necesario enseñarlos.
Al hacer teatro con los niños nos
muestra como es la vida a su alrededor, por eso debemos trabajarlo, además el programa de preescolar dice que hay que
enseñar así, porque es un recurso didáctico que nos sirve para lograr los propósitos
de la enseñanza.
IN K’AABAE X-FELIPA
0 comentarios:
Publicar un comentario