jueves, 28 de mayo de 2015

JÓOP'ÉEL MEYAJ

MUCH’KABIL KU BETA’AL TI LE KAAJO’OBO

Yaan kajtalilo’ob, je’ bix  Hecelchakan tu’ux ku muuch’kintikuba’ob le máako’obo u ti’al  u betiko’ob  jejelaas meyajo’, lela jach jatsuts tumen ku yuuchul múul meyaji. Junp’éel e’esajil jach je’ u beytatal in tsikbaltikte’exe leti’e ku ya’alal u t’oox pool k’eek’en’, le meyaja, ku beta’al tuux yaan novenao wa gremyo’ob u ti’al u kaxanta’al u yantal taak’iin u ti’al u yuuchul le k’iinbesajo’ , bey tuuno’  u yuumil  le naj tu’ux  ken uuchuk le k’iinbesajo’ yéetel u laak’  jaats máako’ob ku bino’ob patronil ti le meyaj ken u múul beto’obo, ku ch’at’aantiko’ob u maanko’ob juntul chan k’eek’en ti’al tséentbil, lela le ken nojochajake le máak ken tséntiko’ yaan u k’ubik ti’ u yuumil le nal tu’ux ken ken uuchuk le k’iinbesajo’, bey  tuuno ken k’uchuk u k’iinil u kiinsale tu laakal le máako’ob ku betiko’ob u patronilo’obo  yaan u bino’on  áantaj u ti’al u kiinsa’al le k’eek’eno’, u bak’elo ku t’o’xol ti tu laakal u patrono’obo keet kun t’o’xol , jun kóots tsaats yéetel bak’ ti tu láakal, chen baale yaan u bo’olchajal , lela’ ti’al u yaantal taak’iin u ti’al u yuuchul le k’iinbesajo’, bey tuuno’ u ti’al le meyajo’ ka wu’uyik bix u t’oxko’ob le meyajo, tan u tsikbalo’ob, bey xan le ko’olelo’ob ku bino’ob áantajo’ yaan xaan u tsikbalo’ob yéetel u múul meyajo’ob, jach ku meyajo’ob yéetel utsóolal.
            U ti’al u ts’o’okol le meyajo’ u yuumil le najo’ ku ya’alik  beya’, máake’ex, ts’ok le meyajo’, yeetel ya’abach ki’imakóolal, ku  yaik banjux le taak’iin p’at  ts’okole  k’iinbesajo’’, lela’ u tiál maanik u láak’ mejen k’ek’eno’ob tséentbil, ¿ba’ax ka wa’alike’exi?, yaan túun u nuukta’al tumen u láak’ jaats’obo wa ma’alo’ob wa ma’, wa’ ba’ax je’e u páajtal ubeetiko’ob yéetel le taak’iino, le ken ts’o’kok u tsikbalo’obe ku bino’ob tu taanajo’ob.

                                   FORMAS DE ORGANIZACIÓN COMUNITARIA  


Hay pueblos, como Hecelchakán donde se reúne u organiza la gente para trabajar en grupo, se hacen diferentes tipos de organización o reunión, es muy bonito porque se reúne la gente a trabajar, uno de ellos es la  llamada repartición de la cabeza de cochino, este tipo de trabajo se hace donde hay novenas o gremios, esto se hace con el objetivo de juntar dinero, para la fiesta, entonces el dueño de la casa donde va a ser la fiesta y todos los que van a participar en ella, toman acuerdos de comprar un cochinito para criar, cuando este grande el cochino, el que lo crio se lo entrega al dueño de la casa donde se va a hacer el gremio, entonces cuando llegue el día en que van a hacer ese festejo todos los socios deben de ir a ayudar a matar al cochino o puerco,   la carne se reparte entre todos, se les da revuelto grasa con carne, pero esta carne lo tienen que pagar para que haya dinero para el gremio. A la hora del trabajo se escucha como comparte el trabajo y la platica, al igual que las mujeres, todos trabajan muy contentos.

Para terminar el trabajo el dueño de la casa dice: señores hemos terminado el trabajo, muy contentos, esta es la cantidad de dinero que se junto y quedó después del festejo yo propongo que con esto se compre otro cochinito para criar, qué dicen? entonces le deben contestar por los otros participantes si están o no de acuerdo, o que podrían hacer con el dinero, de esta manera toman acuerdos y termina la reunión.

In k'aaba'e x-Elia


ts'iikbal yo'olaj u meyaj aj-ka'ansaj  x-Elia.

in tukultike jach máalo'ob yéetel  jats'uts' le ba'ax ta ts'íikbató tumen ku t'aaninti' yo'olaj bix u meyajo'ob jun múuch máako'ob ken jeets'ek u t'aano'ob, beyó mina'an u ba'tei, yéetel e meyajó jach máalo'ob u jo'k'o, beyxan k'aabet ka'ansikti'e  mejen páalalo'obo ken xiiko'ob báaxal, wa nikajo'ob u beeto'ob jump'éel ba'le ka' u ts'íikbato'ob, beyó ku bin u kanko'ob bix u meyaj jun múuch máako'ob yo'olaj ma' u yuuchul u ba'tei yéetel tulaka ken jook'ok ma'alo'obi.

IN KA'ABA'E X-SONIA.

Comentario sobre el trabajo de la maestra Elia.

Después de haber leido el trabajo considero que es muy bonito por que habla acerca de la organización que existe en las comunidades y entre un grupo de personas que toman acuerdos entre si para no pelear o discutir y de esa manera el trabajo sale bien. Considero igual que nosotros como maestros debemos enseñarle a los niños desde ahora al jugar o hacer algo que tomen acuerdos o lo platiquen para que aprendan a trabajar en grupo y no terminen peleando y asi todo sale mejor.

MI NOMBRE ES SONIA.


IN  K'AABAE X- CANDELARIA. MAX  NUKTIK  LE TS'IIK'BALA.

LE TS'IIKBA TA MENTAJÓ X- KANSA ELIA, YAN JUNP'EEL CHAN XO'OT' IN WOJEL TU BINETA, LE TIALU TOOX LE U  BAK'ELE  K'EK'ENO  TU LAAKLE MAKOOB  YUMILOBE K'IINBESAJO KU  BINOOB ANTA KINSE K'EENÓ  TIALU T'OOXLE BAK'Ó YAN  U TOCAR TI'OOB  U CHAN  T'OOCH, 
LE T'OOCHO  TU LAK'LE BAAK KU JOSAÁ  TI E K'EK'ENÓ,  LE MAX MÁ TU  BIN ANTAJÉ CHEN BAAK',OÓT' YEETEL TSATS  KU  TOCARTIOOB.

MAESTRA ELIA DE LA  REPARTICION DE  CABEZA DE COCHINO QUE ESTA COMENTANDO, A COMO E VISTO Y PARTICIPADO EN ESTA ACTIVIDAD LE FALTO UNA PARTE A COMO SE ORGANIZA EN OTROS  LUGARES.
DESPUES  DE ALINEAR EL  COCHINO SE DIVIDE EN DOS PARTES, CARNE Y HUESO; TODOS LOS  QUE PARTICIPARON EN LA  MATANZA LES TOCA PARTE DEL HUESO  Y LOS  QUE NO, SOLO LES TOCA LA CARNE CON TODO EL CUERO Y GRASA.

Ts'ok  t'aan


Tene kin tukultike tu lakal le  múuch’kabil ku beetaj ti le kaajo’obo jach jats’utso’ob tumen  ti tu laklo’obe ku kaxtaj  le múulkuxtal, tumen u tuukulo’obe ma’alo’ob ku biskuba’ob yéetel je’ máaxake  ma’ tu bateilo’ob beyxan ti’al u yaantati’ob  ki’imak óolil; chen ba’ale bejlae’ táan u  jelpajal u tuukul le máako’ob  ti le kaajo’obo,  tumen táan u  bin u tu’bsko’ob u tuukul u ch’iibalo’ob,  letene yaan ka’ansik ti’ le’  paalalo’ob  ku  líik’ilo’ob u jats’utsil  le k-miatsilo’ob ti’al beyo’  ma’ u tu’ubsal yéetel u kaanantiko’ob. Tu lakal le ka’ansaj xooko’obo k’a’ana’an u ka’ansiko’ob tu kuuchil xook.

In k'aabae' x-Ela

Yo pienso que todas las organizaciones de los pueblos son muy bonitos, porque  todos buscan la convivencia, para vivir mejor, todos se llevan con todos, no discuten, todos están contentos, ahora esta cambiando la forma de pensar de la gente de los pueblos, están olvidando la forma de pensar de sus antepasados, por eso debemos enseñarle  a los niños que están creciendo lo bonito de nuestra cultura, para que no lo olviden y lo cuiden. todos los maestros deben enseñarlo en su escuela.

Mi  nombre es Elia

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